سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روانشناسی مهاجرت

مهاجرت و آسیب های روحی؛ تجربه های شما
 
خستگی
دل آشوبی، نگرانی دایم، عدم تمرکز، بی حوصلگی، اختلال در خواب، گوشه گیری ، کابوس و تعریق علایمی هستند که به محض مشاهده می بایست با پزشک خانواده در میان گذارده شود
مهاجرت و آسیب های روانی پس از مهاجرت اگرچه پدیده تازه ای به شمار نمی آید اما با رشد روزافزون عده کسانی که به دلایل مختلف کاشانه خود را ترک می کنند و اقدام به تغییر مکان زندگی خود می کنند، به موضوع مهمی تبدیل شده است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به نوعی احساس خمودگی، بی خوابی یا کم خوابی، افسردگی، پرخاشگری ، گوشه گیری، ترس و بی اعتمادی را پس از مهاجرت تجربه کرده باشید. در مهاجرت گاه فرد دچار گسستگی یا بحران هویت می شود، اعتماد به نفس او خدشه دار می شود و این سرآغازی است برای اضطراب و افسردگی.

هر چند به گفته دکتر عباس آزادیان، روانپزشک ایرانی مقیم تورنتو، میزان ابتلا به آسیب های روانی پس از مهاجرت تحت تاثیر عوامل مختلف نظیر سن، جنس، نحوه مهاجرت، شرایط اقتصادی اجتماعی مهاجران و عوامل دیگر متفاوت است.

دکتر آزادیان با اشاره به گروههای مختلف مهاجران ایرانی از حیث زمان و علل مهاجرت می گوید : در بحث مهاجرت و آسیب های روحی روانی یک موضوع عام، پیشینه فرهنگی افراد است. فرد از یک فرهنگ نیمه سنتی و نیمه مدرن یک دفعه کنده می شود و به یک جامعه سرمایه داری پا می گذارد و این موجب ایجاد گسست هایی از نظر انطباق فرد با محیط جدید می شود.

بنا به دلایلی که ذکر شد روانشناسی مهاجرت از اهمیت زیاد برخوردار است 

 

منبع

https://www.bbc.com/persian/interactivity/debate/story/2005/11/051119_h_immigrant_pshyco.shtml